‘Zich tot zwijgen brengen. Hierin komt tot uitdrukking dat het zwijgen er reeds is.
Het heeft enkele maanden geduurd… noem het een rijpingsproces of transformatie….
Maar na vele overlegmomenten, suggesties & correcties, wikken & wegen, maar ook bijgestaan door woordkunstenaars & it-specialisten, zijn we er uiteindelijk in geslaagd om onze Sofrologen.net website nieuw leven in te blazen.
Op 14 en 15 april 2023 presenteert Dr. Natalia Caycedo, dochter van de grondlegger van de sofrologie, een conferentie met twee thema's. In het eerste onderdeel is er reflectie over de vraag: hoe wordt het menselijk bewustzijn beïnvloed door de veranderingen in de wereld van vandaag en hoe kan ons potentieel worden versterkt door de beoefening van Caycediaanse sofrologie?
In het tweede gedeelte zal Natalia Caycedo verslag doen van het onderzoekswerk van een wetenschappelijk team dat zij in Barcelona leidt en waarover in wetenschappelijke tijdschriften is gepubliceerd.
Twee vooraanstaande gasten delen het podium met Dr. Natalia Caycedo: Prof. Grégory Ninot, die het belang van een rigoureuze en eerlijke benadering van onderzoek zal benadrukken, en Dr. Gérald Kierzek, die de avond zal modereren en het publiek zal uitnodigen om vragen te stellen.
Conferentie locatie in Parijs: Sorbonne Universiteit - Amphithéâtre Jussieu
Alle info en inschrijvingsmodaliteiten vind je hier.
"Beste vrienden van de Sofrologie,
Je hebt het basiscertificaat in Caycediaanse Sofrologie behaald of staat op het punt het te behalen en ik feliciteer je, zowel persoonlijk als namens Sofrocay, Internationale Academie voor Caycediaanse Sofrologie.
Caycediaanse sofrologie is het resultaat van vijftig jaar onderzoek en als voorzitter van Sofrocay doe ik mijn best om de continuïteit en de actualisering van de technieken te waarborgen, met diep respect voor de historiciteit ervan.
Tijdens je basisopleiding voerde je een persoonlijk fenomenologisch onderzoek uit en oefende je de eerste vier graden van de DRC, waardoor je de vitaliteit van lichaam en geest, de ontmoeting tussen lichaam en geest en de waarden die voor jou van belang zijn kon ontdekken.
Deze training gaat verder met de hogere cycli, zodat je verder kunt gaan in het begrijpen van de diepere structuren van bewustzijn. De radicale en existentiële cyclus zijn het resultaat van het fenomenologische en existentiële onderzoek van mijn vader, Prof. Caycedo, naar aanleiding van de creatie van de technieken van de radicale cyclus.
Ik raad je aan om met de theorieën en praktijken van deze cycli, toegang te krijgen tot het sofronisch bewustzijn en een vrijere, verantwoordelijke en waardige existentie.
Tijdens deze training verwerf je een grote hoeveelheid kennis en professionele vaardigheden die complementair zijn aan die van de fundamentele cyclus, waardoor je sofronisanten kunt begeleiden en sofrologie kunt beoefenen tot de twaalfde graad van Dynamische Relaxatie van Caycedo (DRC), waardoor je het beroep van Caycediaanse sofroloog volledig kan beoefenen.
Caycediaanse sofroloog zijn, is er ook voor kiezen om een pad te volgen dat verder gaat dan de fundamentele praktijk, het is streven naar een sereen, positief en zinvol leven. Elke dag wordt zo een kans om je capaciteiten en waarden te ontwikkelen, om ze volledig te beleven in een coherente relatie met de mensen om je heen, om met je sofronisanten, patiënten of studenten een alliantie te ontwikkelen die rijper, professioneler, nederig en stabiel is en om met hen alle 12 graden van de DRC te kunnen oefenen, om hen te begeleiden op het pad van een sofronisch bestaan.
Om al deze redenen moedig ik u aan om bij uw afstudeeropleiding tot Caycediaanse sofroloog voort te zetten bij Sofrocay (in het Frans) of bij INTENSS (in het Nederlands vanaf maart 2022).
Tot ziens!
Natalia Caycedo"
(Deze tekst is gebaseerd op een vertaling uit de brochure van Sofrocay over de hogere opleiding.)
Deze tekst werd geschreven door Marijke Van Acker na afloop van de zomeruniversiteit 2021 die doorging 3-4 juli 2021. Deze blog is een weerslag van de eerste dag / 3 juli.
Natalia Caycedo introduceert de inhoud van het nieuwe handboek “Epistémologie sophrologique fondamentale” dat zij schreef samen met Geneviève Lautier. Een lang verwachte publicatie van de theoretische fundamenten van de sofrologie, die haar vader Professor Caycedo uitwerkte en die zij verder ontwikkelt en uitdraagt.
Ze schetst de historische context waarin in 1960 de sofrologie ontstaat en hoe deze zich verder als methode ontwikkelt in concepten. dr Alfonso Caycedo omschrijft in 1965 het sofronische bewustzijn als een toestand waarin de persoon “het geluk van Zijn kan voelen”. In het bewustzijn ‘isocay’ (innerlijke wereld) ervaren we een toestand van waakzaamheid, alertheid en wordt de ontmoeting met onszelf ontdekt. Het ‘isocay’ - bewustzijn is de koninklijke weg naar deze bewustzijnstoestand van het sofronische bewustzijn.
In 1972 creëert hij de term ‘niveau sofroliminaal’ om het overgangsgebied aan te wijzen tussen de grenzen van het waakbewustzijn en het slaapbewustzijn. Op dat moment gaat hij ervan uit dat in die bijzondere gevoelige zone de ‘sofronisatie’ plaatsvindt, die de structuren van het IK versterken en waarlangs men een ‘sofronisch bewustzijn’ verwerft. Hij beseft het belang van de emoties en gedachten die aanwezig zijn bij het moment van het inslapen. De oefening ‘de bescherming van de slaap’ ontstaat.
In 2001 bij het ontwikkelen van het concept ‘de integratie van het Zijn’ preciseert hij het bewustzijnsniveau ’isocay’ en plaatst hij dit in zijn waaier boven het sofroliminale niveau. Het bewustzijnsniveau ‘isocay’ grenst onderaan via de infraliminale laag aan het sofroliminale. De laag boven het bewustzijnsniveau ’isocay’ noemt hij de supraliminale laag. Hij ontwikkelt ‘de houding Isocay’ en de drie sleuteltechnieken met de overeenstemmende drie theorieën. De 6 systemen ontwikkelt hij in de 2e en 3e cyclus, maar hij vindt dat ze best ook al in de fundamentele cyclus kunnen opgenomen worden.
Het is interessant om opnieuw de zoektocht van Pr. Caycedo toegelicht te krijgen, de toegang tot zijn oeuvre. Zijn zoektocht naar oplossingen voor de klassieke behandelingen in de psychiatrie. Zijn verbeten zoektocht naar een betere kennis van het bewustzijn. Hoe de hypnose en relaxatietechnieken van Schultz en Jacobson hem hebben in contact gebracht met de relaxatie en het liminale. Het begrijpen van de verschillende bewustzijnsstaten en niveaus heeft hem verder doen zoeken en door het toepassen van oefeningen is hij gekomen tot het ‘isocay-BZ’ waarvan hij de kracht ondervond, de werkzaamheid, de bevrijding en harmonisatie en de zelfontdekkende werking.
Hij zag in dat positieve ‘vivances’, ‘valences’ en positieve gevoelens een spoor achterlaten en de ontwikkeling bevorderen. Het positieve ‘welzijn – Zijn’ neemt toe in binnenwereld (intern) en buitenwereld (extern). Hij was ervan overtuigd dat zowel een negatief effect als een positief effect een effect heeft op het hele lichaam, het organisme. De herhaling van de ‘vivance’ heeft een effect op het hele Zijn.
Het Bewustzijn is een energie die ons hele Zijn integreert. Het is een essentiële structuur. Het vivantiëel proces ontwikkelt zich als een “ontdekken van nieuwe ervaringen en belevingen, het verwerven van een positieve instelling, een transformatie- integratie die zich voltrekt in binnen- en buitenwereld”. Er ontstaat een dynamische beweging (spel) tussen 3 werelden (huidige bewustzijn ‘present’, het latente BZ en de biologische wereld) in het heden, verleden. Met de terpnos logos richten we ons tot de capaciteiten van het individu. Het individu gaat zijn persoonlijke inhouden verkennen via zijn capaciteiten. Er ontvouwt zich een bewustzijn stap voor stap langs de verschillende dimensies. De innerlijke ruimte vult zich met waarden. Het maakt dat we opener met de buitenwereld kunnen omgaan.
Er werd die 3e juli ook samen een sofrologie-oefening gedaan, begeleid door Natalia Caycedo, met een Radicale vraag: “Wat is het IK ... voor mij?"
De 2e dag van de online zomeruniversiteit 3-4 juli 2021, bespreekt Natalia Caycedo “de relatie van de sofrologie met de axiologie”. Verslag van Marijke Van Acker.
Aan bod komen de betekenis van “ethiek”, het belang van de actie, de vrijheid, de wil, het verlangen en de passie, de 6 systemen isocay: hun fronische existentiële energie of de kracht die ze bevatten, en een oefening: “de techniek van de sofro-aanwezigheid van de existentiële fronische energie”
Als mens dragen we bij met onze kwaliteiten. We hebben als ‘Mens’ een waarde.
We zijn in staat om de waarden te capteren, te begrijpen en ze aan te voelen. We kunnen de waarden waarnemen vanuit een menselijke dieptebeleving.
Het begin van de ethiek ontstaat met Socrates en Plato, Pythagoras, die onderzoeken hoe de mens zich veilig kan voelen en zijn goedheid kan uiten. Ethiek is een moreel referentiekader aanwezig in ieder van ons. Een gevoel van de dingen goed te willen doen.
Aristoteles’ Ethica Nicomachea gaat over de burger in relatie tot de samenleving, met als doel een goed leven te leiden op basis van concrete ethiek. Hij tracht die kennis in de praktijk te brengen.
Hoe gaan we met de nodige vaardigheden en gewoonten, juist en goed kunnen handelen?
Het menselijke gedrag dat aanstuurt op het goede handelen is het studieonderwerp van de ethiek.
En het blijft niet beperkt tot enkel goede daden stellen maar ook zelf een goed mens worden. Ons doen en laten gaat onszelf beïnvloeden en ook veranderen. Er is een rechtstreeks verband tussen onszelf en onze actie. Bij iedere actie is de totaliteit van de persoon aanwezig.
Zintuigen, impulsen, geest, gevoelens, waarden, ook het verleden, heden en toekomst anticiperen mee.
Gedragingen zoals slaap, vertering hebben geen ethische kwalificaties. Bij dit gedrag reageert de mens natuurlijk.
De ethiek bestudeert het gedrag van mensen:
- Het bewustzijn van waaruit het gedrag ontstaat
- De vrijheid om te handelen
- De verantwoordelijkheid om de gevolgen te dragen van het gestelde gedrag
Aristoteles postuleert dat alle gedrag en keuze gericht is op het goede, het goede doen. Menselijk gedrag is intentioneel en gericht op het goede. Ieder van ons is verantwoordelijk bij het werk dat we doen, hoe we het uitvoeren. Het resultaat is altijd de verantwoordelijkheid van het handelend individu.
Het is eigen aan de mens. Het effect van de manier waarop ik de dingen doe gaat in mij aanwezig blijven. Het gaat me versterken tot een goed persoon.
De capaciteit van de keuzevrijheid is noodzakelijk om vrij te kunnen handelen. En om goed te kunnen handelen hebben we ook kennis nodig en goede wil. Eens het goede gekend is, wil de wilskracht het opnieuw.
De mens is een eenheid. Allerhande behoeften en verlangens gaan zich manifesteren. De passies spelen ook een positieve rol bij het menselijk gedrag en dienen geïntegreerd te worden. Gescheiden van de rede kunnen ze een ontregelende invloed hebben op de wilskracht. De buitensporige -losbandigheid- kan het oordeelsvermogen van de rede beïnvloeden en leiden tot vergissingen bij de keuze van de actie of tot onwetendheid bij de keuze van de actie. Het begrijpen gaat het gedrag sturen.
Natalia Caycedo staat stil bij hoe de levensenergie in de zes verschillende systemen (epsilon, fonergon, ompsilon, peptilon, omicron, fronsilon) aanwezig is en intern en extern invloed op ons uitoefent. ( noot vd redactie: de vetgedrukte=nieuwe toegevoegde termen!)
De herhaling van goede gewoonten versterkt het goede gedrag en vormt het karakter.
Een deugd leidt ons tot het goede.
Het concept van de ‘deugden’ brengt ons opnieuw bij Socrates en Plato.
Deugden als innerlijke krachten die we bezitten.
De 4 kardinale deugden zoals de voorzichtigheid, matigheid, moed en rechtvaardigheid.
In het Christendom worden daar ook nederigheid en vergeving aan toegevoegd.
Sint-Augustinus voegt er ook de liefde en hoop aan toe.
Om de deugd van de rechtvaardigheid te ontwikkelen gebruiken we niet alleen ons verstand maar ook onze empathie en compassie, m.a.w. de kunst om te voelen wat de ander voelt en in zijn plaats te treden.
Om de deugd van de matigheid te ontwikkelen kunnen we leren om te genieten van elk klein plezier. Deze gelukkige soberheid, de kracht van matigheid blijven we best nastreven.
Moed of zielskracht, wilskracht. Voorzichtigheid als redelijkheid, behoedzaamheid.
Natalia Caycedo situeert de geschiedenis van het zoeken naar het goede in het leven vanuit de ‘deugden’ vanuit de Oudheid tot en met de tendensen aanwezig in onze huidige 21e eeuw.
Deugden zijn een manier van Zijn. Het zijn goede en stabiele kwaliteiten, de intelligentie van de wil. Ze dragen bij aan meer kennis en waarheid. Ze regelen onze daden, beheersen passies en sturen het gedrag. Een betere kennis van het goede leidt tot grotere actie, helderheid, grotere spontaneïteit, een grotere vrijheid. Een goed leven is een gelukkig leven.
In onze huidige samenleving zien we een toegenomen zoeken naar rust en welzijn.
Op vlak van solidariteit streven we naar een tegemoetkoming in de minimale levensbehoeften. Er is aandacht voor opvoeding, scholing en zorg voor de ouderen.
Daartegenover staat een toegenomen egoïsme, individualisme. Mensen verliezen zich in extern geluk, extreme kicks en opwindende sensaties Er wordt gezocht naar onmiddellijke beloning waar het internet en de media op inspelen. Het ongeduld. Het consumentisme van het leven zien we terug in relaties, op materieel vlak en het vermaak zonder na te denken over de gevolgen voor het klimaat, de volgende generaties, grondstoffen.
Er is een gemis aan voorzichtigheid.
Er is een gebrek aan zielskrachten. Passief kijkt men urenlang series elke dag opnieuw.
Een grote populatie leeft in problemen.
Ze verwarren het goede met het aangename en bevredigende. Er ontbreekt een bewuste oriëntatie op lange termijn voor het goede.
Wat geeft zin aan het leven?
Hoe weet ik dat iets goed is?
Hoe weten we dat de liefde goed is voor ons?
De dag over de deugden was rijkelijk gedocumenteerd. Een heleboel studie- informatie om de achtergronden en kennis verder te verdiepen en te verbreden.
Dank aan Natalia en haar team!
Tot slot: Bepaalde uitbreidingen omtrent de theorieën van het fronische bewustzijn en de energie werkzaam in de 6 systemen werden niet opgenomen in bovenstaande bespreking. Evenzo, het begrippenkader binnen de ethiek en de historische juistheid van de ontwikkeling van het concept ‘deugden’.
Sofrologen Livia Verlinden (BE) en Dominique Antiglio (UK) sloegen de handen in elkaar voor een bijdrage over sofrologie op Yoga Conferentie Belgium. Twee vrouwen met dezelfde missie: sofrologie op een laagdrempelige manier. meer bekendheid geven bij het grote publiek.
Dit evenement is geboren uit een diepe liefde en verlangen om verschillende belichaamde praktijken samen te brengen in één project. Yogadocenten Mounira Bazzi & Joni Asselbergs hebben denkers en docenten op het gebied van Somatiek, Yoga, Trauma & Psychologie verzameld om je een online conferentie te geven.
Livia Verlinden en Dominique Antiglio gaan in gesprek over deze prachtige methode ter ontwikkeling van het bewustzijn en begeleiden ook elke een sofrologie-oefening.
De conferentie start op 10 april 2021. Als je je registreert via de site http://www.yogabelgium.com vóór 9 april 2021 ontvang je op 10 april een wachtwoord en een link naar alle materiaal van deze online conferentie. Je kan dan rustig al de info bekijken en beleven gedurende een ganse maand.
Klik hier om het volledige programma te bekijken: Internationale teachers, sprekers en wetenschappers werken mee aan deze boeiende conferentie.
Er wordt steeds meer sofrologie voorgeschreven door artsen, zowel door neurologen als huisartsen. Echter velen zijn nog wat afwachtend en wensen meer 'evidence'. Steeds meer onderzoek toont aan dat meditatieve methoden waaronder ook sofrologie een aantoonbaar effect heeft op het brein.
Lees hier het artikel: "Effectiviteit van een 4-weeks sofrologie programma voor eerstelijns patiënten met matige tot hoge angstniveaus: een gerandomiseerd gecontroleerd onderzoek".
De site inspirerendleven.nl publiceerde recent enkele bijdragen over sofrologie. De bezielers achter deze site zien een groeiende behoefte aan aandachtig leven, spiritualiteit, bewustwording, persoonlijke ontwikkeling en self-care, en vooral behoefte aan kracht en verlichting. De maatschappij verandert iedere seconde en het is lastig om je staande te houden in een cultuur met hoge verwachtingen en weinig tijd. Het is hun droom om ervoor te zorgen dat iedereen vanuit zijn kracht kan leven en dat we vanuit daar liefdevol met elkaar kunnen omgaan. Zo kunnen we zorgen voor ons eigen geluk, maar ook voor het geluk van een ander.
Wat begon als een inspiratieplatform is ondertussen uitgegroeid tot een online magazine dat per maand rond een half miljoen lezers ontvangt. De missie van inspirerendleven is om wie zoekende is op het gebied van spiritualiteit, persoonlijke groei en bewustwording te inspireren.
Vanuit deze missie publiceerden ze recent ook enkele bijdragen over sofrologie.
Hier kan je het artikel "Holistische zelfhulpmethode sofrologie: ontspannen lichaam & heldere geest lezen". Je mag het artikel van een reactie voorzien of het 'hartje' aanklikken als je geïnspireerd bent. ;-)
Elke dag een nieuwe tip om je mentale weerbaarheid te verhogen. Vandaag: sofrologie, verscheen op 30 november 2020 in de "kop op kalender".
Tip tegen de corona-dip: vind rust in je hoofd met positieve beelden. Via deze link kan je het gehele artikel lezen verschenen op 30 november 2020.